jasmin-noordghana.reismee.nl

Wulugu

Daar zijn we dan, in Wulugu, een dorpje ergens in het Noorden van Ghana. Een stuk warmer en een stuk armer dan het Zuiden.
De huizen zijn gemaakt van een soort klei met rieten daken met daaronder wat houten stammen. Verder heb je hier veel ezels en varkens rondlopen, weer eens wat anders dan geiten en zwerfhonden.

We zijn hier nu voor de 3e dag en ons gastgezin is erg lief en zorgzaam.
Er is een nieuw gebouwd kindertehuis tegenover onze slaapplek, hier zitten 10 van de 34 kinderen (tussen de 3 en 8 jaar oud). De andere 24 kinderen zitten nog in het dorpje Suluya, in het oude kindertehuis. Dit is omdat het nieuwe kindertehuis nog niet klaar is voor 34 kinderen. Hier willen wij graag verandering in brengen, want het oude kindertehuis in Suluya is echt te armoedig.
De rieten daken zijn van de huisjes af, waardoor de kinderen nu verdeeld worden over andere families en daar moeten slapen.

Om bij alle kinderen te kunnen zijn zullen Annelaura en ik vaak van Wulugu naar Suluya gaan, een reis van 40 minuten. Hiervoor gaan we wel met een super gave moter, dus dat is een en al winst (als je de vele hobbels en de brandende zon even weg denkt).
De kinderen zijn allemaal erg lief en tegelijkertijd ook ontzettend ontdeugend. Soms wel vermoeiend, omdat ze alle aandacht van je opeisen en de wekker elke ochtend om half 7 gaat. Dat is dan ook de reden dat we vaak lekker vroeg op bed liggen haha.
De families en kinderen zijn hier wel echt heel arm. De kinderen krijgen veelste weinig te eten, hebben oude kapotte kleding aan en ruiken niet altijd even lekker. Toen we ze allemaal onze meegebrachte kleding gaven waren ze ook helemaal blij, zo leuk om te zien! Verder kennen ze hier weinig hygiëne en hebben ze geen zeep maar enkel wat water uit een put om zich te wassen. Dit is ook het water wat ze drinken.

Ook wij zelf moeten ons hier 'douchen' met een emmer water uit de put. De eerste keer wel een beetje vreemd, maar geloof het of niet, zelfs haren kunnen gewassen worden met zo'n emmertje water. Ook de wc wordt doorgetrokken door er wat water doorheen te gooien, het wc papier gooi je naast de wc in een emmer. Toch best wel anders dan in Nederland.

Vanaf maandag gaan Annelaura en ik elke dag 's ochtends Engelse les geven in Suluya en helpen we met koken. 'S middags gaan we weer naar Wulugu om daar met de kinderen te spelen.
Daarnaast willen we gaan helpen met het verbeteren van het nieuwe kindertehuis en met het kopen van eten, de 2 belangrijkste dingen voor nu.

Erika

Goedemorgen, mooi verhaal!
Jullie gaan veel voor de kids en voor het tehuis betekenen. Fijn!
Lijkt me erg moeilijk om honger en armoede te zien, dus ook stukje sterkte gewenst.
Staat de aanschaf van tandenborstels, tandpasta en zeep ook op het lijstje? Of is eten kopen nu echt het aller-aller belangrijkst?
Er zijn meer mensen die met jullie meele(z)(v)en dan je vermoedt, kus vanuit hier!
Mama Erika