jasmin-noordghana.reismee.nl

Een lesje Ghanese cultuur

Het is alweer sinds 7 uur donker buiten en het weekend zit er bijna op. Naast dat we druk bezig zijn met de kinderen en het kindertehuis, verbaas ik me elke dag weer over de vele (cultuur)verschillen in vergelijking met Nederland. Daarom hieronder een lijstje met dingen die je moet weten voordat je naar Ghana gaat (want tja, je weet het maar nooit).

In Ghana gooit iedereen zijn afval op straat, is het een compliment als je dik wordt genoemd en is je linkerhand je vieze hand waarmee je niet mag eten, zwaaien of dingen aan mag geven.
Daarnaast is het verkeer 1 grote chaos met zo min mogelijk regels (en met auto's waarvan kilometer tellers en bezinemeters het niet doen), worden begrafenissen 3 dagen lang gevierd en weet niemand op welke datum die jarig is. De meeste mensen weten zelfs niet eens hoe oud ze zijn. Dit komt ook doordat de Ghanese mensen totaal geen waarde hechten aan tijd.
Als ze zeggen 'we zijn er bijna' is het nog 2 uur rijden en als ze zeggen 'het begint om 8 uur' kan het heel goed zijn dat ze zelf pas om 9 uur aan komen kakken
Ojaa, nog een leuk weetje, hier in Wulugu kun je in de bar voor 0,5 cedi (nog geen 10 cent) een shotje kopen met zo'n 50% alcohol. En dan moet je niet raar opkijken als mensen dit om 11 uur 's ochtends bestellen bij een bar die al vanaf 6 uur 's ochtends open is. Ook voor 0,75 liter bier betaal je in een bar nog geen 1 euro.
Daarnaast worden de kinderen erg aan hun lot overgelaten en moeten ze al heel veel werk doen terwijl ze bijv. nog maar 10 jaar oud zijn. Ook is het normaal dat ouders of leraren de kinderen slaan als ze stout zijn, dit is wel erg vervelend om te zien. Maarja, de mensen hier weten niet beter en zijn gewend aan alle bovengenoemde dingen.
Ook de andere taal mag hier natuurlijk niet ontbreken. We proberen de taal van deze regio een beetje te leren, waarvan wat woordjes hieronder staan (de woorden zijn geschreven zoals je het uitspreekt)

Desoeba: goodmorning
Woentanga: good afternoon
Naa : to respond with
Oempfoesia: thankyou
Dengua Woula: how are you?
Deswaa: good
Y youri; what is your name?
Ehn youri; my name is

Dus wanneer je goedkoop drankjes wilt drinken, je afval overal neer wilt kunnen gooien en je rond wilt rijden in een half werkende auto waarbij er amper verkeersregels zijn, is Ghana de juiste plek

Mirjam

De motor is gewèldig, haha.
In griekenland gooi je het wc-papier ook in een emmertje naast de pot, dus dat zijn wij wel gewend :-)
Gaaf om zo met je mee te lezen!