jasmin-noordghana.reismee.nl

Lerares in Suluya

De eerste week op ons project zit er alweer op. Deze week hebben we 3 dagen lesgegeven op de school in Suluya. Om een indruk te geven zal ik de eerste dag voor jullie omschrijven. Nieuwe foto's staan in het mapje Wulugu!

Daar waren we dan, 30 meter verwijdert van de school waar we les zouden gaan geven. We hadden wat leerkaarten, potloden en papieren meegenomen en hadden ons goed voorbereid. We gingen er dus met volle moed tegenaan. Terwijl we dichterbij kwamen werden we met vol enthousiasme verwelkomt door zo'n 50 kinderen. Super leuk natuurlijk, 2 van die blanke mensen.
Na 100 handjes aangeraakt te hebben was het tijd om een klaslokaal uit te kiezen en te beginnen met de les. In plaats van dat we een keurig klasje van 20 kinderen kregen, kregen we 40 kinderen van alle leeftijden (4 - 13 jaar). Maar deze grote groep weerhield ons niet, want we wouden ze natuurlijk wel wat leren.
En wat betreft de overige 10 kinderen, die werden geholpen door de 2 lokale leraren.
Heerlijke verdeling dus haha. Hier in Suluya moet je verder ook niet raar opkijken als de leraren gewoon niet of veel later komen, kan gewoon allemaal hier.

De eerste 2 dagen hebben we de kinderen de kleuren, het menselijk lichaam en wat liedjes geleerd. Helaas was het niveau verschil te groot. De oudere kinderen snapten het terwijl de kleinere kinderen überhaupt niet eens 1 woord Engels konden verstaan en slechts wat strepen op het papier konden zetten. Ook volkomen logisch als je een kindje van 4 jaar bent natuurlijk. Ook zijn de kinderen gewend dat leraren ze slaan met een stok als ze stout zijn. Omdat de kinderen al snel wisten dat wij dat niet gingen doen gingen ze veel meer ouwehoeren.

Na deze 2 aardig vermoeiende dagen hebben we tegen de schoolhoofd gezegd dat we alleen de wat kleinere kinderen wilden lesgeven, zodat we een kleinere groep hadden. Dit hebben we de 3e dag gedaan en was al een veel groter succes! Ze deden goed mee en we hebben ze wat basis woordjes (die wij in hun taal wisten) in het Engels geleerd en wat liedjes gezongen.

Waarschijnlijk was het elke dag weer een stukje beter gegaan, maar daar zullen we helaas niet achterkomen, doordat ook de kinderen hier vanaf nu vakantie hebben, zowel in Suluya als in Wulugu. Ann en ik zullen wel nog gewoon naar Suluya gaan om te helpen met koken en wassen en om de kinderen op een spelendere wijs nog wat dingen te leren zoals groepsspellen, Engelse liedjes etc. Ook 's middags in Wulugu vermaken we ons prima. We spelen spelletjes, helpen met kleding wassen en schoonmaken en zorgen ervoor dat de badkamers worden gemaakt (de tegels zitten er al voor de helft in!)

Na dit weekje is het nu tijd voor weekend, waarin Ann en ik op safari gaan! Tenminste, als alles meezit. Want door het totaal andere eten en de weinige groentes en fruit voelen we ons niet altijd even fit. Maar we blijven positief en gaan er vanuit dat we gewoon kunnen gaan!

Opa en oma

Lerares worden is nu zeker geen optie meer?
Leuk verhaal. Succes verder, groetjes.