jasmin-noordghana.reismee.nl

Alweer een week voorbij

Het is zaterdagochtend en de 3e week in Ghana is alweer voorbij. Nog maar 1 week op het project en dan gaan we alweer naar het Zuiden. Zulke 4 week gaan toch best wel snel voorbij.

Vorige week zijn Ann en ik uiteindelijk op zondag op safari geweest. Dit had enige vertraging doordat we naast het zien van olifanten, apen en antilopen helaas ook een bezoekje moesten brengen aan het ziekenhuis. Tjaa als je dan toch in Ghana bent moet je wel overal geweest zijn natuurlijk. Ann heeft mij in dat opzicht wel overtroffen, want die moest er helaas een nachtje slapen. Het was dus helaas een minder ontspannen weekend dan we hadden gehoopt, maar gelukkig is alles nu weer helemaal goed!

Verder ging de week in Wulugu weer lekker zijn gangetje. Het leven went hier toch best snel. Mijn vertrouwde bedje omringd door het musquito net, de dagelijkse porties rijst/noedels, de warmte én de emmer douche zijn inmiddels volkomen normaal en goed te doen (Alhoewel een pizza nu ook wel heel goed zou smaken).

In Wulugu hebben we het kindertehuis een grote schoonmaakbeurt gegeven. Dit was erg hard nodig. Normaal maak ik wc's schoon bij het ziekenhuis maar dat stelt hier niets bij voor. De viezigheid zal ik verder niet omschrijven, het gaat erom dat het nu weer schoon is haha. Ook hangen er nu kledinghaakjes aan de muur, zowel op de slaapkamer als bij de douche. Nu kunnen de handdoeken en de kleding van de kinderen mooi opgehangen worden. Dit ligt nu vaak allemaal gewoon over de bedden en de grond verspreid, schoon vermengd met vuil. Daarnaast kwam er voor de 2 badkamers opeens 180 euro aan onverwachte extra kosten bij. Hierdoor zijn we helaas maar in staat 1 badkamer af te maken, maarja beter 1 dan geen. Een ander deel van ons opgehaalde geld hebben we goed besteed aan eten en verder hopen we nog zeep te kunnen kopen zodat de kinderen zich goed kunnen wassen! Dus nogmaals bedankt voor het geld lieve lieve mensen, jullie hebben ons zeker geholpen!

De ochtenden brengen we elke keer door in Suluya waar nog steeds zo'n 55 kinderen zijn die met ons willen spelen (bijna het hele dorp). Zo'n grote groep, waardoor je eigenlijk vrij weinig kan. Maar Ann en ik hebben er iets op gevonden. Om onze kleurboeken te besparen hebben we zelf kleurplaten gemaakt. Dit hebben we nu voor 2 dagen gedaan. Beide hebben we dus zo'n 60 tekeningen gemaakt. Dus nee hoor, we vervelen ons hier zeker niet. Varierend van uilen tot schapen en van eendjes tot olifanten, we kunnen het inmiddels allemaal. Wel een succes, want de kinderen vinden kleuren helemaal geweldig. Ook hebben we gestoepkrijt, een poging gedaan tot verstoppetje en armbandjes gemaakt van touw. De armbandjes vonden de kinderen ook erg leuk, dus dat was fijn.

Volgende week vrijdag komen als het goed is de 24 kinderen van het Childrens Home in Suluya naar Wulugu. Zo kunnen we met alle 34 kinderen een klein feestje vieren op onze laatste dag. We zullen daarbij zorgen voor rijst, fruit (want dat krijgen ze hier veelste weinig), lekker drinken, muziek en spelletjes. Een goed vooruitzicht dus!

Erika

Mooi verhaal en wat zijn je foto's prachtig!
Kus!

Annemiek

Wauw wat een belevenissen zeg! En vind het ook stoer wat jullie daar doen. De foto's zijn ook gaaf! Groetjes Annemiek X

Opa en oma

Leuk weer zo'n mooi verhaal van je te lezen. Wat zul je straks thuis veel te vertellen hebben.
Nog een weekje en dan even vakantie. Liefs X opa en oma.